Franse kust 2011

van 13-05-2011 t/m 23-05-2011

Onze route...

Vrijdag 13 mei

Om 4:15 in alle stilte vertrokken. We waren zo goed voorbereid dat het koffie drinken nog het langst duurde.

Het rijden met onze huur auto ging niet helemaal van harte. Bij een beetje heuvel kreeg hij het Joling-effect. "Hij had de kracht er niet meer voor". We missen onze diesel...

Maar het ergste was nog dat het een vreselijk saai stuk was tot aan Le Havre. Daar was trouwens alleen de bruggen enorm indrukwekkend. Daarna weer saai tot zo'n 20 km van Mont-Saint-Michel. Daar zagen wij het af en toe uitsteken tussen de bomen door, om zich vervolgens weer te verstoppen. Het laatste stukje zagen wij het vrij vaak en de verwondering sloeg toe. Wat een bijzonder bouwwerk! Nog even zoeken naar de camping, want dat was allemaal een beetje verwarrend.

En jawel, om 14:00 stonden we op de camping du Mont-Saint-Michel. Ergens is dus iets fout gegaan. Volgens eerdere berekeningen zou het 8 uur rijden zijn, maar het waren er dus 10. Dat was teveel en we waren dan ook redelijk af. Maar we moesten toch nog inslaan, dus zijn we nog even naar een Carrefour gereden. En dus zaten om 16:30 met de pootjes omhoog, veilig met een biertje voor onze caravan.

Omdat we zo ver waren gekomen, toch nog even richting Mont-Saint-Michel gelopen. Er zijn hier dus 5 hotels, 6 restaurants, 1 supermarkt met souvenier shop en 1 camping. En alle restaurants zijn ongeveer gelijk qua prijs en hebben vanalles, als het maar ooit uit de zee kwam. Het was een beetje enorm fris en winderig, dus werd het een kort rondje. We kunnen niet wachten tot morgen.

De camping is behoorlijk groot, maar heeft duidelijke aangegeven gebieden. Met electra, zonder electra, huisjes, tentjes enzovoorts. Grote plekken en als animation zwaluwtjes die rakelings langs je vliegen.

Zaterdag 14 mei

Vroeg wakker gemaakt en we hebben besloten om een klacht in te dienen bij de receptie. De vogeltjes huppelen heel brutaal over het dak van de caravan en maken krassen. Sokjes, pantoffeltjes? Daar hebben ze hier nog van gehoord.

Het is hier net een voliere. Maar nu zitten wij in het kooitje en hun daarbuiten. Heerlijk!

Om 09:30 zijn we naar Mont-Saint-Michel gaan lopen. Van een afstand indrukwekkend, maar van dichtbij enorm mooi. Het was nog rustig. En we zijn langs de restaurantjes en souvenir winkels naar de abdij gelopen. Daar hebben we de tour gedaan. Chambord was mooi en indrukwekkend, maar dit was ontzagwekkend. Geen tierelantijnen, maar sober en mooi. We vielen van het ene mooie in het andere. Veel gefilmd en gefotografeerd. En shoppen! Uiteraard een bouwplaat. Waarom via internet bestellen als je hem zelf kunt halen :)

En ook een ganzeveer, notitie boekje en een gargouille.

Niets zo grappig als onder gespuugd te worden door een gargouille. In eerste instantie komt hij op een droogje in de gang te hangen.

Vervolgens weer terug gewandeld of gestrompeld. Om 14:15 zaten we aan ons welverdiende biertje in de caravan. We zijn 5cm korter geworden en ons haar zit weer fantastisch.

Oh ja, nog even over een Hollands onderwerp, het weer. Bijna altijd zon, mooie wolken, maar niet echt warm.

We hadden onze bbq meegenomen met briketten starter. Perfect!

Zondag 15 mei

Vandaag rederiëen gaan bezoeken. Eerst naar Avranches. Avranches is aardig groot, heel rustig en de vide-grenier stond nergens aangegeven. Maar die van Le Val St Père wel, dus gelijk daar maar heen gereden. En die was op een terrein in het midden van het dorp. Heel netjes en goede spullen. Een lijst gekocht, onder protest van Jolanda, maar daar moet de verjaardagskalender van gemaakt worden. Ook nog een staande spiegel gekocht. Een mooie buit dus.

De derde was in Dol de Bretagne. Deze was goed aangeduid aan de weg, maar de zaal was wat moeilijker te vinden. Het bleek een gym zaaltje te zijn met 3 rijen tafels. En heel weinig spulletjes. Dus hebben we 40 minuten gereden om daar 2 minuten rond te lopen. Da's jammer. Maar op de terugweg nog even Calvados gaan proeven. Wij zijn daar beide geen fan van. Dus maar een flesje eau de vide de cidre genomen. Heel lekker. En een potje vlees met groente en Calvados. Geen idee, maar het zag er lekker uit. Ook voor Peter een flesje Calvados meegenomen, die vindt dat vast wel lekker.

Even wat gegeten en wat opgeruimd en toen weer gaan wandelen naar Mont-Saint-Michel. Eerst langs de barrage die een plaatselijk rivier in stand houdt. Daarna naar de andere zijde gaan lopen dat uitkomt in het wadlopersgebied naar het eiland ernaast. Heel mooi en enorm rustig. Vervolgens weer teruggewandeld, waarbij John weer 5 cm korter werd.

Weer de bbq uitgeprobeerd en wederom met succes.

Maandag 16 mei

Vandaag doen wij niets. Dus gaan we eerst even langs de Carrefour. En vervolgens gingen we een omelet eten in Mont-Saint-Michel... En we nemen de auto. Jawel, het looptijdperk is voorbij. Dus liepen we argeloos, jong, fruitig en naief binnen bij La Mère Poulard. Die is fameus voor haar omeletten. Vlak bij de deur worden de eieren in koperen kommen vol lucht geslagen. Vervolgens met een behoorlijke klont boter in een pan gedaan met een hele lange steel en in houtvuur gebakken. Fantastisch om te zien. Er was een tafeltje vrij op de eerste verdieping en omdat het een lunch was namen wij een eenvoudig gerecht. Dat was haar befaamde omelet met kreeft en aardappeltjes met truffel.

Het kaartje van dit restaurant

Wat wij genomen hebben...

En wat het koste...

Heerlijk! Helaas was het niet zo dat de kreeft door het omelet was gedaan, maar apart ging. En dat bedoelden ze dus met de prijs van €25 per 100gr (kreeft dus). En daar hadden wij 300 van, ieder. Dus dat was voldoende voor ons 7, 10 en 15de huwelijksdag :)

We moesten maar €187 afrekenen. Slik. Maar de kreeft was echt heerlijk bereid en het omelet was echt luchtig opgeklopt. Daar zaten dan de aardappeltjes met truffel nog bij. En als nagerecht had Jolanda een appeltaartje met echte vanille ijs en John een vers gebakken chocolade taartje met een saus. Goed, het was dus allemaal heerlijk, maar we kregen toch een beetje het gevoel dat we gedingest waren. €9 voor een glas wijn en €8 voor een fles Evian plat water maakte het er niet beter op. Maar goed, we hadden weer inspiratie om zelf kreeft te koken.

Toch nog even langs de winkeltjes gelopen en al die koperen schalen en pannen ondergekwijld. Ook nog even over het kerkhof gelopen en toen weer terug naar de caravan.

Het looptijdperk is wegens bezuinigingen dus gelijk weer ingevoerd.

Dinsdag 17 mei

Vandaag om 08:20 vertrokken naar Ile de Ré. Het rijden ging prima, om 11:00 reden we al langs Nantes. Even een schokkend moment dat de brug naar Ile de Ré met caravan €15 koste en dat dus een ritje naar La Rochelle wee €9 koste. Dus dan maar niet naar La Rochelle. We hebben gelijk onze planning bijgesteld en vertrekken vrijdag alweer naar Chartres. Dan kunnen we daar zaterdag nog rondsnuffelen, zondag naar Poix de Picardie en maandag naar huis. Twee dagen moesten hier voldoende zijn. Het duurde even voordat we bij de camping aankwamen. Het eiland is behoorlijk groter dan we dachten. Maar we hebben veel mooie dingen gezien waar we naar terug moeten.

Om 13:30 kwamen we dan op de camping aan en hebben een mooi plekje uitgezocht. We bleken nog geen 15 meter van het strand af te zitten en hebben gelijk een wandelingetje gemaakt. Vervolgens ons gemeld bij de receptie en we kregen daar mooie folders mee over het eiland. We hebben genoeg te doen, de komende dagen. Veel filmen en fotograferen. Foto's bekeken en toen nog maar een keer gaan wandelen over het strand. Het weer is mooi en zonnig, maar af en toe met een windje. Wat wil je, vlak bij zee.

Woensdag 18 mei

Bijtijds opgestaan om het eiland te gaan verkennen. Eerst binnendoor gereden naar Saint Martin de Ré. Er blijkt een bakker vlak bij te zijn. Dus morgenochtend gaan we daar brood halen.

Het was nog rustig in Saint Martin de Ré, maar het was een leuk havenstadje met veel jachten endergelijke. Leuke winkeltjes en ook veel chic. Hier kon je vanaf de kerktoren het landschap bekijken. Dus niet. Dat stond in de boekjes, maar niet bij de kerk. Nog even bij een E. Leclerc een schotse whiskey gescoord en vervolgens naar La Flotte met verderop de Abbaye des Châteliers. Bijzonder! Langs Fort la Prée gereden (die niet open was?) naar Rivedoux Plage. Vervolgens door Sainte Marie de Ré naar Le Blois Plage en Ré gereden. En daar hadden ze bij de Cave Vinicole de wijnen. We hebben eerst Pineau geproefd. Dat is een specialiteit van dit eiland. Het ligt tussen een likeur en een wijn in. Koud is deze heerlijk. Dus hebben daar 3 flessen wit en 3 rosé van genomen. Ook nog de rosé "Rose des Dunes" geproefd en de rode "Petit Sergent". Beide heerlijk dus een doosje van elk en 3 bipjes van elk.

Inmiddels was het al weer 27°C en zijn we terug gegaan. Uitpakken, onze auto opnieuw het interieur aangepast zodat er nog meer in kan en een wandelingetje gaan maken op het strand, ditmaal foto's gemaakt met de OM10. Grappig om weer analoog te fotograferen. Nu maar weer afwachten of het wat geworden is.

Donderdag 19 mei

Vandaag de andere helft bekeken. We zijn begonnen met Ars en Ré. Leuke jachthaven, mooie kerk en een grappig centrum. Toen naar DE vuurtoren van het eiland (er zijn er veel meer), Phare des Baleines. Een groot gevaarte met een museumwinkel met echt mooie spullen. Nog een pizza gehapt en toen doorgereden naar Les Portes en Ré. Niet zo bijzonder, dus toe maar geprobeerd om door te rijden tot aan de zee. Dat lukte niet, dus maar weer terug naar Loix. Fotografisch zeer mooi, volgens de boeken. Helaas viel het centrum enorm tegen en zijn we dus maar weer vertrokken. En toen we wegreden, gingen we pas door al die mooie en smalle straatjes wat ze in de boekjes hadden beschreven. Een mooi zicht, al die witte huizen met groene, grijze of blauwe luiken.

En toen weer naar de E. Leclerc voor de laatste boodschappen, door Couarde sur Mer naar de camping. Couarde sur Mer bleek ook een leuk centrum te hebben. We zitten er vlak naast op de camping, hebben het hele eiland bezocht en niet een keer hier wezen kijken. Schandalig. Dus moeten we nog eens terug komen. Beetje uitgepakt, geluierd, ingepakt, gewandeld, gegeten en nog zo wat.

Eerst wat analoge foto's gemaakt op het strand, maar het rolletje was vol en de zee was zo ruw en mooi, dat we toch nog even terug zijn gegaan om de andere camera's te halen. Heel veel foto's gemaakt, waar je zelfs nat van wordt als je er naar kijkt.

Vrijdag 20 mei

Vroeg op en om 08:00 reden we weg naar een camping in Chartres. Volgens het boekje waren dat allemaal plaatsen zonder electra, maar dat konden we ons niet goed voorstellen. En om 14:30 stonden we daar op een mooi plekje onder de bomen aangesloten en wel. Het ligt alleen niet zo dicht bij het centrum als wij dachten, maar dat zien wij morgen wel. We gaan waarschijnlijk toch met de auto en dan nog langs Leroy Merlin?

De camping is niet onaardig, zeer schoon sanitair, maar met heel veel hurk- en weinig gewone toiletten. Verder horen we de ganse tijd sirenes en dat geeft ook niet echt het gevoel dat alles lekker loopt. Een soort New-York?

Zaterdag 21 mei

Lekker uitgeslapen en naar het centrum gereden. Niet gelopen, John mankeert wat aan zijn enkel / hiel / achillespees. Dus naar het centrum gereden en naar de cathedraal gestrompeld. Wat we gezien hebben is heel mooi. De cathedraal stond aan de buitenzijde in de steigers en helaas aan de binnenkant ook. Wat gerenoveert was, zag er fantastisch uit. Wat niet gedaan was, was bijna zwart. Een foto maken was bijna niet mogelijk, zo donker was het binnen. De cathedraal had niet veel tierelantijnen, maar was redelijk sober. Wel heel indrukwekkend en van het labyrinth dat er moest zijn hebben we nooit geziek, dus hebben we maar een mooie foto gekocht. En toch maar weer een bouwplaat gekocht...

Nog wat cola gedronken en rondgewandeld. De overdekte markt is heel mooi en bij de bloemenstalletjes liepen ze over rozenblaadjes. De winkeltjes hadden hele mooie spullen (vliegtuigen, poppen en dergelijke).

Daarna nog even langs de Leroy Merlin om wat ideeën op te doen. Op de camping lekker nagenieten van wat we gezien hebben en voorbereidingen getroffen voor ons vroege vertrek morgen. Als we om 7 uur wegrijden kunnen we om half 11 in Poix-de-Picardie zijn voor de markt.

Zondag 22 mei

Om 07:15 reden we weg en we zouden er nog geen 3 uur over doen. Maar Gerard, onze zwarte met zilveren (metallic) Mazda had er regelmatig de kracht er niet meer voor. Hij hij lust hem ook wel, het verbruik was schandalig. Maar om 10:30 waren we er, zochten een leuk plekje, betaalden en gingen naar de markt. Helaas geen gerookte knoflook en geen worsten. Maar wel een over heerlijk gerookt hammetje. Nog even lang de Carrefour en lekker gaan hangen in de caravan. Het weer was wat somber en er stond een aardig windje. Maar net als altijd werd het later stralend.

Maandag 23 mei

Lekker uitgeslapen en ontbeten. En nog steeds mooi weer! Nog even boodschappen gedaan en getankt. Bij Isabelle langsgegaan. Die werkt er nog steeds en heeft het erg druk met heen en weer naar Parijs rijden. En we hebben beloofd om volgend jaar nog eens langs te komen. Zij zei dat de Rederie in Amiens niet altijd op dezelfde datum was, dus dat moeten we nog eens goed nakijken.

Om 11:30 met Gerard Joling weggereden en we zouden er nog geen vier uur over doen. En dat klopte zowaar bijna. Om 15:30 kwamen we aan en konden we uit gaan pakken.

Inmiddels hebben wij al een aardige collectie met schildjes op de caravan: