Île-de-Ré en Dinan 2013

van 24-08-2013 t/m 15-09-2013

Onze route...

Zaterdag 24 augustus

Om 4 uur vertrokken, het rijden ging goed en dus kwamen we om 12:45 al aan. Dit is echt vermoeiend aan het worden, omdat we eigenlijk niet goed slapen met in ons achterhoofd dat we om 03:00 op moeten staan. Het lijkt ons beter om volgende keren om 06:00 te vertekken. Dan hoeven we maar een uurtje vroeger op te staan als normaal. Een niet al te grote cultuur shock. Dan komen we later aan en zijn we ook wel moe, maar dan hoeven we niet zo lang te wachten op het eten

Onderweg hebben we regen, bewolking en zon afgewisseld gehad. Niet helemaal wat we wilden, maar in het algemeen niet onaardig. Onze teckels zijn ontzettend lief. Ted is weer dolgelukkig, want hij heeft gras. Ze zijn allebei weer als nieuw!

Even gaan slapen omdat we afgebrand waren. Het was nog geen half uur, maar heeft veel goed gedaan. En toen gaan afrekenen. Dat was met pain en 2 croissants iets meer dan €25. Dat is wel een erg groot verschil met Chartres. Dit is een zeer goede passantencamping en mischien dat we volgende keer eens een volle dag blijven om de stad te bezoeken. Ze zijn sowieso heel vriendelijk bij de receptie.

Om 4 uur een bijna recht rondje gelopen naar de bar restaurant aan het water en daar op het terras een paar heerlijke glazen witte wijn gedronken. En jawel, de teckels kunnen zelfs aan je voeten liggen, ook al is het niet lang.

Teruggewandeld, gedouched en gewacht tot het restaurant open was om 19 uur. Een heerlijke mixed grill genomen. Het leek weinig maar was precies voldoende. Een (te) dure fles wijn genomen (Saint Nicholas de Bourgeuil) die eigenlijk niets bijzonder bleek te zijn. Wij hebben die eerder dit jaar ook geproefd bij Nathalie & David Drussé en die was 100 keer beter (en 4 keer goedkoper). Kortom, dat doen we niet meer. We blijven bij de flessen van maximaal €10,-. Verder had John weer problemen met glazen die op een voetje stonden.

Buiten stond een live band te spelen die op de camping te horen was sentimentele oude muziek voor ons. Perfect! En verder is het hier fantastisch met alleen Fransen met caravans (en een papegaai). Een heerlijke sfeer.

Zondag 25 augustus

Het vaste verhaal. Uitgeslapen, lekker ontbeten, inpakken en dat ging allemaal weer lekker snel. Om 10 uur vertrokken en weer fout gereden. Toen we het herkenden was het al te laat.

We reden weg met zon, maar dat werd snel bewolkt en het begon te regenen.

Om 11:30 Bessines-sur-Gartempe ingereden, op zoek naar de camping. Die was volgens het bord "ouvert", maar we zijn daar een rondje gaan lopen en kwamen helemaal niemand tegen. Er stond één auto met een tent. Dus zouden we nr 2 zijn. Het restaurant had een menu kaart met wel 30 gerechten en veel tafels. Maar alles deed denken aan vergane glorie of een faillisement. En dan natuurlijk die regen. Die combinatie was het dus niet. Tsja wat dan? Iets verderop een camping zoeken met een betere indruk in de regen of... doorrijden naar Île-de-Ré.

Het werd dus het laatste. Ondertussen was het iets zachter gaan regenen en iets harder gaan stortregenen.

De route was binnendoor via Routes Nationales naar de E65 (of E62). Toen we die op wilden moesten we ons er met veel gas tussen werpen, want het was ontzettend druk. En het was glad want de traction control was weer lekker actief en leuk bezig. Echter had de Skoda hierna geen vermogen meer. We reden in de 3de versnelling met 60 km/uur en hij ging niet harder. Dus wij verderop gestopt. Gekeken onder de motorkap en daar was uiteraard niets te zien. Nou daar stonden we dan. Dus wij het noodnummer van de lease-maatschappij bellen. Die gaf eerst de suggestie dat we een praatpaal moesten zoeken. Maar het mocht dan wel de E65 zijn, maar het leek verdacht veel op een Route Nationale en daar staan echt geen praatpalen.

Daarna werden we doorgeschakeld naar een medewerker. maar na 15 minuten waren wij tot de conclusie gekomen dat die ook op verlof was. Dus wij een camping opzoeken waar we dan naar toe konden rijden met niet veel vermogen. Die was in Montmorillon op 19 km afstand. We konden beter daar met panne staan. Stilstaand kwam het toerental niet boven de 2500 toeren, maar toen we wegreden besloot hij ineens normaal te gaan doen. Dus wij gelijk de navigatie teruggezet op Île-de-Ré en doorrijden. Onderweg nog een zondvloed gehad, maar verder ging alles goed.

Op Île-de-Ré bij Couarde-sur-Mer reden we even verkeerd. Maar door domweg naar de kust rijden kwamen we toch bij de camping aan. En daar schrokken we ons rot want die leek vol te staan?! Maar we kregen een mooie plek (47) met schaduw.

Voor het eerst de oprijplaten geprobeerd om de caravan recht te zetten. Dat ging prima totdat we de mover losmaakten, toen reed hij terug totdat hij op de handrem vast liep. Oops, volgende keer de stopblokken ook gebruiken en zeker de oprijplaten achter het wiel leggen in plaats van ervoor. Snel opgezet en toen met de honden naar het strand. Die vonden het erg leuk. Maar een soort strandwacht-dame kwam ons vertellen dat honden "interdit" zijn. Jammer! Dus hebben we ze weer teruggebracht. Het is hier wel bewolkt en het drupt een beetje, maar het is hier goed toeven.

We na deze stressvolle dag maar vroeg naar bed gegaan.

Oh ja. Bij la Rochelle hebben ze een Hyper-U en een Leroy Merlin. Dat wordt een dag shoppen!

En onze teckels zijn echt fantastisch. We herkennen ze niet terug. Ze luisteren, zijn lief en piepen amper. Nu geven we ze 's ochtends gedroogde peterselie. Tenminste dat dachten we. Zou het wat anders halucinerends zijn? Groene vlokken zijn groene vlokken :)

Maandag 26 augustus

Naar de E. Leclerc gereden voorbij La Flotte. Daar was het gigantisch druk! En het is al een rommelige winkel, dus daar gaan we niet snel meer naar toe. Toen via de touristische route weer teruggereden, alles uitgeladen, opgeruimd, gegeten en naar het centrum gelopen.

Daar was niet zoveel te doen, maar de sfeer, bouwstijlen en kleuren zijn echt typerend voor dit eiland. Nog even bij het Office Tourisme langsgeweest en naar het strand gelopen. En via het strand weer naar de camping. Het weer is nog steeds wisselvallig, maar wel droog. De temperatuur is rond de 23ºC en dat is heerlijk.

En vandaag nog een probleempje gehad met het water. Het slangetje van de pomp zat niet goed en dus kwam het water er aan de verkeerde kant van de caravan uit. Hoort er bij zullen we maar zeggen :)

Dinsdag 27 augustus

Vandaag naar de Phare-des-Baleines gereden. Maar iets verderop bij de camping was een markt gedurende de maand juli en augustus van 8:00 t/m 12:30. Daar heeft Jolanda een speelgoed paard gescoord. En toen gingen we echt naar de Phare. Daar waren we vorige keer ook geweest en daar was een winkeltje met leuke dingen waar we vorige keer over liepen te twijfelen. Jolanda wilde een meeuw. maar het is een plevier (gravelot) geworden voor in de badkamer. En verder een sleutelhanger en een sticker van Île-de-Ré.

Toen naar Saint-Martin-de-Ré gereden. Daar hebben we buiten het plaatsje op de parking geparkeerd, het is echt veel drukker dan de vorige keer.

Net binnen de vestingspoort zit een brocante winkeltje en daar heeft Jolanda een hoofd en een kinderschoentje gekocht.

Daarna eerst naar dat winkeltje waar ze ringen verkochten en waarvan wij dachten dat ze nieuwe trouwringen voor ons zouden hebben. En inderdaad! Wij hebben daar mooie zilveren ringen gekocht. John zijn vingertjes zijn ietwat "breder" geworden en titanium ringen kunnen niet versteld.

En nog een lekkere wrap gehaald met salade en die op een bankje in de haven opgegeten. In Couarde-sur-Mer nog even wat groente gehaald bij de Carrefour market, gelezen, uurtje op het strand zitten kijken naar een hoop kitesurfers in de verte. Er is op het strand een zeilschool met catamarans, surfer-dingetjes en kano's.

Verder genoten van een glaasje plaatselijke Cognac en gebarbequed op gas, want kolen mag niet. Jammer!

Het viel ons op dat ze hier ontzettend vriendelijk voor elkaar en vooral naar fietsers zijn. Heerlijk gewoon.

Woensdag 28 augustus

We worden echt lui, maar rusten nu pas echt uit.

Lekker uit gaan eten omdat wij vandaag 12,5 jaar samen zijn. John had thuis wat adressen genoteerd. Le Balaou zat vooraan, maar daar zat (nog) niemand. Vervolgense La Pergola. die is tegenover "Les Halles" en daar zaten wel mensen. De menukaart zag er ook goed uit. Alletwee hebben we een steak genomen met saus van Roquefort, salade en heerlijke frietjes. Jolanda nam nog een ijsje met caramel en John een ijsje met peren en Eau-de-Vie. Jolanda heeft hem thuisgebracht.

Daarna lekker hangen en nog eens een uurtje op het strand gezeten. Blijft leuk om die bedrijvigheid allemaal te zien.

Donderdag 29 augustus

Een echte luie dag. Brood gehaald bij de bakker verderop, ontbijt, lezen en luieren. 's Middags even over het strand en 's avond met teckels de zee in. Helaas is John zijn nieuwe ring al weer kwijt. Het zal niet zo mogen zijn, zullen we maar denken.

Vrijdag 30 augustus

Vandaag een tour naar het vaste land. De afstanden bleken toch meer tijd te kosten dan verwacht en de omgeving is niet echt spannend te noemen. Vlak en dus saai.

De eerste plaats was La Tranche-sur-Mer. Vanaf daar binnendoor naar Jard-sur-Mer dat een leuk haventje heeft. Jolanda was hier eerder geweest, maar herkende bijna niets meer.

En toen verder naar Les Sables-d'Olonne. We zijn hier over de gehele boulevard gereden. Hartstikke leuk, maar wel totaal anders dan op Île-de-Ré. En toen weer helemaal terug naar La Rochelle. Maar dat duurde 1.5 uur en dus was het even verkennen en toen teruggereden. Nog even gestopt bij de Intermarche die rustiger en leuker was dan de E. Leclerc.

's Avonds op het strand gaan zitten kijken naar de zonsondergang met een heerlijk flesje Cote du Rhone.

Zaterdag 31 augustus

Een halve kilo sardines en een kilo mosselen gaan halen bij les halles. Daar hadden ze veel lekkere vis die we de volgende week echt eens gaan proberen. En toen nog even gaan kijken voor het huren van electrische fietsen. Dat was bij Holland Bikes (www.hollandbikes.com). Dat kwam met verzekering op €32 per fiets voor 8 uur. Dus hebben wij 2 fietsen gereserveerd voor komende woensdag.

Op de camping kregen we van de eigenaresse te horen dat de teckels hadden zitten piepen. Dat zal Teddy wel weer zijn geweest. Die is sinds donderdag avond shagrijnig. Vanmiddag willen we nog even een rondje gaan doen en dan zullen we dat even testen en zeker corrigeren. We willen geen problemen door een paar honden.

Lekker de mosselen gekookt en de sardines schoongemaakt en gebakken. Zalig!

Toe we echter wegreden gaven onze teckels geen kik, dus wat er aan de hand was weten we niet. Mischien dat ze te dicht bij kwam. Tsja, ze zijn waaks.

Toen naar Loix gereden om daar een speelgoedzaak te bezoeken Planète Sports & Loisirs (www.planete-sports-loisirs.com).

Die had onder andere "ouderwets" speelgoed wat wij heel erg leuk vinden (voor Ronja natuurlijk, als wij er mee klaar zijn). En wij werden samen verliefd op een loopauto! Een echte Italiaanse Baghera, helemaal van ijzer. Dus die hebben we gekocht voor haar 1ste verjaardag over 127 dagen. Ze zal een enorm verwend jong worden. Op haar 1ste verjaardag een Italiaanse Baghera, op haar 16de...? Oh grote goden.

We zijn ook nog langs de cave cooperative gegaan. Daar hebben we een cognac VSOP geproefd en die was heerlijk en zacht. Dus 2 flessen VS en 2 flessen VSOP meegenomen.

Zondag 1 september

Vroeg op om de vide-greniers te gaan doen.

De eerste was op het eiland zelf in Le Bois-Plage-en-Ré. Daar is Jolanda heel erg goed geslaagd. Dit was echt een brocante markt. Een koffer, houten kapstok, kussen, pop (van voor de tweede wereldoorlog) en ansichtkaarten van de Vaucluse. Bij een ontzettend lieve vrouw een blokkendoos, piano en kleine flesjes gekocht (van na de tweede wereldoorlog). Het ontzettend leuke tafeltje met stoelen hebben we laten staan. We vonden €600 het wel waard, maar wilden dat niet uitgeven.

Toen naar Aytré. Die bleek op het rugby veld te zijn. Dit was een rommelmarkt. Toch heeft Jolanda daar een klerenhanger, 2 klapstoeltjes, 2 houten kroonluchters en een stokbroodkastje gevonden.

En toen naar de laatste in Châteillon-Plage. En deze konden we niet vinden. En daarom schrijven we er altijd minstens 3 op. Je hebt altijd van die spook rommelmarkten.

Onderweg terug nog een paar pizza's gescoord en op de camping opgepeuzeld. Geen klachten gehad over onze teckels... Gelukkig maar.

Nog een strandwandeling gemaakt en genoten van alles.

Maandag 2 september

Vandaag willen we vis eten tussen de middag. Dus weer naar les halles. We hebben een filet de Lingue en twee stukjes Flétan meegenomen.

De filet de Lingue is een molva ofwel een leng. Volgens Wikipedia: "De leng wordt vaak verward met de lom, een andere kabeljauwachtige. Het verschil is goed te zien aan de rugvin: bij de lom zit een aaneengesloten rugvin, bij de leng een korte eerste, en dan een lange tweede rugvin. En bovendien zijn de randen van vinnen wit. Leng is een viseter die van maart tot juli paart".

De Flétan is een schijnbot. Volgens Wikipedia: "De Schijnbotten (Paralichthyidae) zijn een familie in de orde van de Platvissen (Pleuronectiformes). Zij liggen op de zeebodem op hun rechterkant; beide ogen bevinden zich op de linkerkant van het hoofd. Ze worden aangetroffen in gematigde en tropische wateren van de Atlantische, Indische en Stille Oceaan".

Moge dat duidelijk zijn.

De leng hebben we met gekruid net peper en viskruiden (van Stegeman) en gebakken in boter en olie gedurende 10 minuten en dan 10 minuten na laten garen. Het is een heerlijke stevige vis. Een aanrader.

De bot hebben we op een ingevet bakblik gelegd en gekruid met een beetje zout, peper, wijnazijn en daarop een klontje gezouten boter. Deze ging voor 15 minuten in de oven op 200ºC. En die was ook heel erg lekker en boterzacht.

Dus 2 vissen erbij gevonden.

Vervolgens weer gaan hangen, gewandeld op het strand en weer gewacht tot we weer mochten eten. Na het oppeuzelen van de restanten pizza van gisteren, zijn we toch nog even naar het strand gelopen met de teckels. Die waren ook weer blij.

Dinsdag 3 september

Vandaag stond een bezoek aan La Rochelle, shoppen bij Leroy Merlin en de Hyper U op het programma.

In La Rochelle was het behoorlijk druk en op een bord stond dat er op de parking Place de Verdun nog 110 plaatsen vrij waren, maar het leek erop dat hij vol was. Toen naar de parking vlak bij Parc Charruyer, waar er een gedeelte was met betaald parkeren, maar de parkeermeter deed het niet. We hebben een briefje achter de ruit gelegd met de tekst "Pas de ticket. Machine hors service". En maar hopen dat het werkt.

Eerst naar Place de Verdun en toen door de oude centrum naar de haven. Bij een winkeltje had Jolanda een koortje gezien (per meter) dat we konden gebruiken om onze originele trouwringen mee om ons nek te dragen. Maar de jonge dame zei dat het niet te koop was. Jammer! Maar ze vroeg wel hoeveel we wilde hebben. Ongeveer 1.5 meter. Dat knipte ze dan af en kregen we netjes in een zakje mee. We hoefden niets te betalen, want het was tenslotte niet te koop. We waren stomverbaasd en dankbaar. En zij ging gewoon verder met haar werk.

In de haven werd er gefilmd en er bleek een Franse ochtendshow live uitgezonden te worden vanuit de haven met een heuse kok die iets lekkers gemaakt had met coquilles. Grappig!

Langs het maritiem museum gelopen en toen bij het Aquarium naar binnen gegaan. Dit is de grootste aan de kust volgens een boekje van de ANWB. Het was in ieder geval schitterend. Er waren stukken dat je het gevoel had dat je aan het diepzeeduiken was. En het bassin met de haaien was geweldig! Ze zwommen op een halve meter langs en waren met die kille ogen en scherpe tanden mooi en ontzagwekkend.

Buiten nog een broodje gegeten en naar de Leroy Merlin gereden (zonder bekeuring!). En toen nog een keer ontdekt dat een TomTom navigatie systeem echt veel beter is dan onze BeaBea(trix). Dus die staat ook op ons verlanglijstje.

Leroy Merlin was niet zo bijzonder. In Roncq hebben ze hetzelfde en deze was niet zo inspirerend.

Toen de Hyper U. Ontzettend groot, maar ze hadden geen Puget Basilicum, cognacglazen, Bergerac wijn of kaasfondue? Vreemd... Maar toch genoeg ingeslagen en toen naar de camping.

Ondertussen was de temperatuur wel behoorlijk gestegen. Het is nu 29°C in de schaduw.

Woensdag 4 september

Om 9:30 gingen we onze fietsen halen.

Toen we wegliepen gingen onze teckels vreselijk te keer. Huilen en piepen. Dus snel terug om ze terug op hun plek te vloeken. We hebben besloten om ze nooit meer mee te nemen. Dat kost wel wat geld, maar dit is echt niets. Voor hun niet en voor ons niet.

En toen wel naar Holland Bikes, maar die waren nog niet open. Dus nog even een rondje naar les halles gelopen. Ook vandaag stond er voor les halles weer kraampjes, maar behalve de groenteman, steeds andere. Een tafel van 8 meter? Die stond hier en die kon je terug schuiven tot een rond tafeltje van 1.5 meter. Om 9:45 waren ze er wel en reden wij snel weg op twee Gazelle dames fietsen. Bijna alles was hetzelfde als bij onze Sparta fietsen, dus we hadden geen problemen met het rijden.

Het was heerlijk fietsen. Eerst naar Ars-en-Ré, waar een vrij grote markt was. Toen richting de Phare-des-Baleines en dan rechtsaf via de zoutwinnings plassen naar Les Portes-en-Ré. Vlak daarvoor sloegen we weer rechtsaf om daar Plage de la Patache te gaan. Daar zijn wij nooit gekomen, want daarvoor stopt het op een parking voor de auto. En wat een kater was dat. Het was lelijk. Jammer, dus wij weer op de fiets terug naar Les Portes-en-Ré. Daar liepen we met onze fietsjes over de markt. En met een ijzeren wil en doorzettingsvermogen liepen we langs de kraam met wijn, worsten, paté, olijven en tapenades. En kochten we niets.

Zo, dat is pas sterk.

Dus zijn wij na 100 meter teruggegaan...

We hadden een drietal lekkere worsten uitgezocht met een prijs per kg in plaats van 3 of 5 voor €10,-. En toen vond de verkoper dat we ook de pineau maar eens moesten proeven. Die konden we al en wilden we niet meer, maar dit was de "Heure d'été" en die was met die temperatuur heerlijk! Dus zo'n fles gekocht voor €14.50. Later zagen we dat ze deze ook bij de cave cooperative hadden en €10 kostte. De verkoop van de toastjes met paté mislukte want ons geld was op en dat wisten hun niet. We waren dus weer aardig wat geld kwijt, maar die worsten waren het waard! Hij stond daar trouwens op woensdag, zaterdag en zondag. We gaan terug voor de paté (nadat we zij wezen pinnen).

En toen weer terug richting de Phare-des-Baleines via het bos. Daar zijn we even gestopt om wat te eten met een slokje Pineau. Heerlijk! Vervolgens richting de camping, want zadelpijn werd een probleem. Onderweg nog bij een kraampje gestopt en karamelsaus gekocht met zout van hier. Dit was een self-shop ofwel, je pakt het en doet het geld in een bakje. Fantastisch! En daar lag al aardig wat geld in.

Om 14:00 kwamen we dan op de camping aan en hebben een beetje opgeruimd (na het nuttigen van wat Pineau. Toen de fietsen even terug gebracht (het was 29°C in de schaduw) en het bleek dat we maar €40,- moesten betalen. Daar kun je je eigen fietsen niet voor meenemen. Maar als je hier langer staat is het wel heerlijk!

Onderweg kwamen we nog een verlaten camping tegen Camping La Daviere. Te koop? Over te nemen? Iets voor ons? Ach ja, je blijft dromen...

John had de app "My Tracks" gebruikt en we bleken 42 km gereden te hebben!

Donderdag 5 september

Mosselen gehaald bij les halles. Het wordt hier al stiller, dus dit gaat ook binnenkort dicht. In het centrum zit nog een viswinkel, dus mischien dat we daar dan heen moeten?

Maar de mosselen waren heerlijk. Jolanda met Boursin en John met Roquefort. Heerlijk.

Nog even naar het strand geweest en ook daar was het rustig.

En verder lezen...

Naast ons stond een huurtent en daarin een vriendelijke man die hier waarschijnlijk iets voor zijn werk moest doen. Altijd zei hij bonjour en bonsoir. Vanavond kwam hij met een aangebroken fles rose. Hij vertelde dat hij morgen weer terug ging en vroeg of wij deze wilde. Wederom zijn we verbaasd over de vriendelijkheid hier.

Vrijdag 6 september

Afgelopen nacht heeft het een beetje geregend en is het bewolkt. Alles ziet er nu anders uit. Een rondje over het eiland gereden. Eerst naar de Intermarche want wij zochten daar een boompje met blaadjes. En wel eentje met blaadjes die aan de bovenzijde groen was en aan de onderzijde grijs / zilver. Maar helaas hadden ze die niet. Wel hebben we een schermpje gekocht voor aan de voorzijde van ons huis. En houten letters "ILE DE RE" voor in onze gang ofzo.

Vervolgens naar La Flotte. Veel brocante, antiek en kunst. Wat ze ook hadden was een markt in middeleeuwse stijl. Prachtig om te zien! Daar stond ook een traiteur met heerlijke hammetjes, waar we alleen maar een foto van genomen hebben. Het druk bij deze kraam en je moest een nummertje trekken. Dan die je het goed.

En nog een Calimero emmer en schepje meegenomen voor Ronja.

Toen via Pont-de-Ré naar de camping gereden. Dit voor een foto van de brug.

Om 13:00 waren we terug en zijn warm gaan eten.

De fles Rosé de Saignée (Château Baudare) van onze buurman is overheerlijk! Vele malen beter dan de rosé's die we eerder hebben geproefd.

Later nog het strand opgeweest met de teckels aan de lijn, foto's gemaakt die mislukt waren met ISO1600 en via de kebab et frites teruggelopen. Die is uiteraard gesloten. Zoals bijna alles na 31 augustus. En dat terwijl er nog zoveel touristen zijn.

Wel binnen gaan zitten want wij, als verwend stel, vonden het koud. Het was dan ook 18°C...

Zaterdag 7 september

Vandaag weer naar de markt van Les Portes-en-Ré. En wel om lekkere tappenades en nog wat lekkers te kopen voor vanavond. 's Middags zouden we warm eten.

In het kerkje was die dag een trouwfeest. Het was een piepklein, maar charmant kerkje, helemaal versierd met takken en witte bloemen. Zo zillen wij ook nog wel eens een keer trouwen!

En jawel, onze vriend was er ook en we hebben er tapenade basilic, tapenade tomate, zongedroogde tomaten, olijven jardin, kaasgevulde paprikaatjes en paté met vijgen gekocht. En onze vrolijke verkoper wist de hoeveelheden wel op te voeren. Dus waren we weer een hoop centjes kwijt en dus hebben we er nog een maar een Rosé des Dunes erbij genomen om het af te maken.

Op de terugweg nog even lands de Phare-de-Balleines gereden om een bijpassend windmolentje voor Ronja te kopen. Daar hadden ze een hele leuke. En... ze hadden hier ook ringen! Nu hebben wij allebei weer een ring, maar ditmaal van roestvrij staal.

Terug naar de camping, maar eerst nog even langs Saint-Martin-de-Ré gereden. Buiten deze stad stonden altijd ezeltjes met lang haar, net als schapen. En iedere keer zeiden we, dat als we ons rondje over het eiland zouden doen, een foto zouden maken. Maar, er was geen ezel te bekennen! Nooit geweten dat ezels seizoensgebonden dieren waren :) Volgende keer dan maar weer?

Onze teckels zijn wel vervelend (Tedje dan met zijn domme geblaf), maar verder luisteren ze prima. Alleen had Ted weer eens behoefte om ontdekkingsreiziger te spelen en dus konden we weer achter hem aan. Zucht.

Daarna lekker genieten van al wat we gekocht hebben. Maar om eerlijk te zijn viel de rosé tegen. Niet echt iets bijzonders.

Oh ja, in Bois-Plage-en-Ré hebben ze een pizzeria die beloofd open te zijn. Iets om te onthouden. Volgende keer dat we hier komen moeten we echt onze fietsen meenemen.

Zondag 8 september

Is het jachtseizoen begonnen? We hoorden allerlei schoten. En waar jagen ze hier eigenlijk op? Fietsers? (Grof) zout?

Naar Ars-en-Ré gereden voor de vide grenier. Het was een kleine markt met mooie spulletjes. Sommige vroegen echt veel geld voor hun spullen. Er stond een man met ontzettend mooie tafels en bureau's. Duur, maar toch heel verleidelijk. Een ander had leuke spulletjes, maar €60 voor een eenvoudig muziekinstrument gaf aan dat de rest ook wat moest kosten. Onze buit bestond uit een trekpoppetje, 3 glazen potten met deksel, een klein klapstoeltje,een klein opklapbaar lessenaartje, vismesjes en een houten ornament. Niet slecht!

En het viel vandaag weer op hoe vriendelijk iedereen was.

Nog wat boodschappen gehaald en weer lekker genieten. En die heerlijke rose van onze buurman? Die verkopen ze bij de Carrefour. Er hangen wat wolkjes, maar het is wel lekker.

's Avonds nog een strandwandeling gemaakt. Heerlijk!

Maandag 9 september

Vanacht waaide het behoorlijk en het miezerde nogal.

Tussen de buien door de auto opnieuw ingeladen en de tent opgeruimd. Het leek ons leuk om een strandwandeling met de honden te maken, maar het ging iets harder regenen. Jammer!

Later de luifel weer geprobeerd even uit te zetten om buiten te kunnen kokkerellen. Frietjes, eend met een geflambeerd huidje. Maar het bleef maar regenen en waaien. Dus werd het gekookte aardappeltjes met eend en boontjes. Zonder te flamberen uiteraard.

Om 15:00 was het weer droog en brak de zon door. Afwassen en daarna naar het strand!

En rond 18:30 nog een keertje. Toen waren ze aan het kite-surfen. Fantastisch om te zien. En wat een snelheid!

Dinsdag 10 september

Een koffie gaan drinken op een terras in Saint-Martin-de-Ré en lekker naar de bootjes kijken.

En lekker fantaseren. Stel dat we geld hadden en hier konden wonen. Dan zou het net als Peter Mayle gaan. Na een jaar zouden we ons af vragen wat we gedaan hadden (behalve genieten... helemaal niets) en wat we eigenlijk allemaal hadden willen doen (heel wat meer). Wij zouden alleen maar rondfietsen voor lekker eten, drinken en foto's. Dus moesten we heeeeel rijk worden :-)

Toen de laatste boodschappen gehaald bij de E. Leclerc. Wat een vreemde zaak. Geen broodjes endergelijke. Dus voor onze allerlaatste boodschappen naar de plaatselijke Carrefour gereden. Gelijk weer wat van die lekkere rose gehaald (weer een voorbeeld dat we hier niet moeten gaan wonen).

Onderweg nog wat foto's gemaakt van de ezels. Die waren er dus wel. Wat een schattige beesten. En er stopten steeds meer auto's. Dus stonden we tussen allemaal mensen die foto's aan het maken waren van de ezels. Vooral de Fransen zijn ontzettend vriendelijk.

Terug op de camping lekker warm gegeten, de brandmelder getest en af gaan rekenen.

Er is een vuurtoren Cordouan nabij Royan, die 10km uit de kust staat en die je kunt bezoeken. Volgende keer vragen we aan haar wat er allemaal te doen is. En we willen naar Île d'Oleronne en Fort Boyard. Dat bezoek is er helemaal bij ingeschoten.

Na een strandwandeling vroeg naar bed gegaan.

Woensdag 11 september

Om 8:00 op en begonnen met inpakken. En iets na 9:00 reden we de camping af. Het weer was onderweg somber, maar wel droog. En iets voor 14:00 reden we Dinan binnen. En wel via de andere kant, dus moesten we een paar capriolen uithalen om in Taden te komen. Maar verder ging het prima. We kregen een mooie plek aangewezen (99) en we hebben de mover optimaal gebrukt.

Zo lief als onze teckels waren op de heenweg, zo vervelend zijn ze nu.

De camping heeft 4 sterren, tennisbanen endergelijke en een midget golf baan. En er staan ontzettend veel Britten, maar tot onze verbazing is ook hier iedereen ontzettend vriendelijk en zegt gedag.

De plekken zijn groot en de sanitairgebouwen lijken op kazernegebouwen. Helaas niet helemaal proper.

We zijn een rondje gaan lopen en toen door het bos naar de rivier Rance. Die gaat naar de Port de Dinan. Het is te voet te doen in 20 minuten, zeggen ze. We geloven het wel.

's Avonds uit wezen eten bij Cochon Grillé. Als aperatief hadden we een Kir Pétillant. als entrée een Coupe de Grevettes - Mayo (nog ingepakte garnalen met mayonaise), Steak grillé sauce poivre (met echt zelfgemaakte pepersaus), Faiselle coulis de fruits rouge (kwark met aardbeiensaus). En dat met een lekkere rode wijn uit l'Herault.

Wij dachten Karine te herkennen in een Porsche Cayenne met Nederlands - (tijdelijke) Marokkaanse nummerplaten. Zouden ze ons herkend hebben?

Donderdag 12 september

Afgelopen nacht veel regen gehad.

In de mini-market om 09:00 brood gehaald en croissant. Ze hebben hier onder andere ook sla, tomaten, bier en chips. Kortom, alle levensbehoeften.

En ja, er werd gezwaaid naar ons vanuit een Porsche, dus we zijn herkend door Michel en Karine.

Eerst naar Saint-Malo. Ze hebben hier een aparte bouwstijl. Later hoorden we van Laura dat alle plat was gebombardeerd, dus na de oorlog weer opgebouwd is. Een beetje somber en John moest denken aan oude Duitse kazernes. Het was wel mooi ommuurd met prachtig uitzichten.

Toen naar de overkant van de Rance, Dinard. Ook deze heeft leuke haven en buiten (Atlantische) zwembad.

Op de terugweg even langs camping om betere wandelschoenen aan te doen en om wat eten.

Naar le Port de Dinan en de brug. En vanaf le Port de Dinan helemaal naar boven gelopen, naar het oude centrum. John heeft een treinbaan gekocht en getracterd op ijsjes bij Pole Nord. Vanille, Mars, Caramel, Snickers en dat allemaal met echte slagroom. Ontzettend lekker!!!

Terug op de camping lekker gaan hangen in de zon.

Volgende keer dat we hier zijn gaan we een rondvaart doen en zelfs ons eigen bootje huren om over de Rance te varen.

Vrijdag 13 september

Afgelopen nacht heeft het maar een beetje gemiezerd, dus hebben we goed geslapen.

Laura is gisterenmiddag aangekomen in Dinan en we hebben om 10:00 op het plein bij de kerk afgesproken.

En tot onze verbazing kwamen we Michel wel 2 keer tegen!

We hebben van Laura een rondleiding gekregen door Dinan. Lekker een kopje koffie gedronken (gezellig) en wat rond geslenterd. Daarna afscheid genomen en we zijn galettes met Merguez gaan eten. We hadden geen zin in crépes (te zoet).

Daarna tanken en afgerekend. Hier werd een kitten aangeboden door een vrouw die haar had gevonden. Ze was grijs met blauwe ogen (nu nog) en het was hartverscheurend, maar wij willen geen huisdieren meer...

De camping kost hier minder dan €20 per nacht! En de toiletten zijn dan niet helemaal proper, maar de douches zijn overheerlijk. En dat zowel qua temperatuur als ruimte. Zo hoort een douche te zijn op een camping! Mochten wij ooit een camping overnemen of starten, dan is dit een heel goed voorbeeld. En dat kan ook met die moderne wandjes.

Zaterdag 14 september

En afgelopen nacht had het een beetje erg hard geregend, maar toen we opstonden werd het droog. Wel erg saai hoor, die bewolking. We hadden gewoon uitgeslapen, want we hadden eigenlijk alle tijd. Om 9:00 chocolade broodjes en een baguette gehaald.

En na het ontbijt vertrokken om 9:45 naar Poix-de-Picardie. Het reed aardig en we konden weer kwartetten met de tickets van de péage. En om 14:45 reden we de camping al weer op. Bij de receptie was nog niemand, maar we mochten een plekje uitzoeken en dan om 16:00 even gaan melden.

Dus even over de vide-grenier gelopen die ver ten einde liep en eigenlijk een troosteloze indruk maakte, door de Salle de Fete, waar ze kleertjes verkochten, maar alleen kleertjes en niets anders dan kleertjes. Vervolgens bij de Carrefour boodschappen gedaan.

Bij de receptie bleek Isabelle er nog te zijn! Er was wat veranderd en we waren bang dat ze er niet meer zouden zijn. Philippe was er ook en het zijn echt bezige beitjes. Volgende week zondag is er een Fete Citoyenne georganiseerd in de wijk Saint-Pierre d'Amiens. En hij kookt daar! Hij heeft een paar echte titels (onder andere ridder) en zij ook (ambassadrice). Even snel bijgekletst en afgesproken dat we morgenochtend nog even koffie bij ze gaan drinken.

Zondag 15 september

Op ons gemakje opgestaan. Een beetje opruimen en toen wilden we gaan afrekenen.

Isabelle en Philippe doen mee met een project voor wat kansarme mensen. Als zij ergens Picardie aanprijzen (en dus in de krant komen), dan krijgen zij weer geld van de EU ofzo, wat ze dan weer in dit project kunnen stoppen. Een mooi initiatief.

Dus zocht onze Ambassadrice de Picardie plaatsen waar ze de Picardie aan konden prijzen (voormamelijk met eten). Dit zouden eventueel fairs kunnen zijn? Dus wij een beetje bomen en wat ideeen opgedaan die we thuis uit konden werken. Dit hebben we allemaal besproken onder het genot van een kopje koffie en een taartje a la Picardie. En hebben we hun nieuwe hond ook uitgebreid kunnen ontmoeten. Een Beagle en wij maar denken dat teckels moeilijk zijn. Beagles zijn nog erger want die luisteren niet eens. Oops.

Omdat dit gesprek onderdeel was van de Public Relations van de Ambassadrice de Picardie, hoefden we niets te betalen voor onze overnachting! Dit was echt niet nodig, wij zoeken graag voor hun, maar het gebaar was fantastisch!

Vervolgens naar de markt. Hier een leuk tenuutje gekocht voor Jolanda. Ons eigenlijke doel was wederom een streng gerookte knoflook. En jawel, die man stond er weer. Dus wij snuivend aan de look terug naar de camping om te vertrekken.

En om 11:15 reden we weg, na nog een tractatie aan hun hond gegeven te hebben, namens onze honden.

Onderweg waren onze teckels ons aan het overtuigen dat ze nooit meer mee wilden. Nou ja, eigenlijk alleen Teddy. Hij wordt oud en begint vreselijk te stinken zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde. En dat is in strijd met de Conventie van Geneve, maar ja, vertel dat een teckel maar.

Ze gingen beide sowieso niet meer mee. Het is voor ons niet leuk en zeker voor hun niet. We moeten ze aan de lijn houden, want ze rennen anders van koelkast naar koelkast over zo'n camping en dat willen we niet.

Verder hebben we besloten om de vakanties om te draaien. Dus niet meer 1 week in mei en 3 weken in augustus/september. Als we dan terugkomen, rijden we meteen depressief de herfst in. Alles wat we bedacht hebben om te doen, is dan pas voor het volgende voorjaar. Jammer.

Dus gaan we de laatste 2 weken van mei en de eerste week van juni op "groot" verlof. En dan in week 36 (week 37 is meestal triest en/of nat) nog een soort "doe" vakantie. Dan weten we dat het weer niet geweldig kan zijn, maar daar houden we dan rekening mee. En we kunnen dan nog lekker genieten van onze eigen tuin.