Versaille en Parijs 2014

van 04-10-2014 t/m 12-10-2014

Onze route...

Zaterdag 4 oktober

Om iets na 5 uur vertrokken. Dit om vroeg de périferique over te zijn, maar voornamelijk omdat de receptie dicht is tussen de middag.

Maar alles reed zo goed, dat we iets na 10 uur aankwamen! Dat was wel erg snel.

We werden hartelijk onthaald en mochten een plekje uitzoeken. De man bij de receptie zei dat hij langzaam Frans zou spreken, maar dat was dan ook de enigste zin die hij langzaam sprak. Daarna ging hij gewoon weer in het oude tempo verder. Maar toch konden we het goed volgen. Het plekje werd nr 3. Een mooi plekje met een houten tafel onder de bomen.

John had verwacht dat we alleen zouden zijn omdat we zo laat in het seizoen waren. Maar het stond leuk vol! Versaille en vooral Parijs blijft populair.

De mover is ideaal. Zoals we nu staan hadden we met de hand nooit voor elkaar gekregen.

Na het uitpakken naar een Super U gereden in Guyancourt. Die leek heel klein, maar ze hadden alles, behalve sommige koffie smaakjes voor de Tassimo. Jammer... En toen tanken (in een andere Super U) en weer terug. Het oude centrum ziet er leuk uit en is zeker het bezoeken waard, denken we. Onderweg nog een Range Rover gezien die in brand stond, maar het bleek dat zijn airbags afgegaan waren. De wegen constructies zijn hier bijzonder te noemen en we waren dus niet de enige die in de war waren. Zijn voorligger dus ook en had een beetje abrupt geremt.

Verder brood besteld en lekker genieten van het fantastische weer.

Zondag 5 oktober

Heerlijk uitgeslapen en genoten van een stevig Engels ontbijt (met croissants XXL).

Het mooie weer lijkt inderdaad voorbij. Het is bewolkt, droog maar de temperatuur is prima.

Vandaag stonden er 3 vide-greniers op het programma. De eerste was in Avenue Félix Faure (Arr. 15). Dus met de trein naar Pont de Garigliano gereden en vanaf daar naar het begin van Avenue Félix Faure gelopen. De trein tickets zijn trouwens duurder geworden (€ 27.60). Een dagkaart is te krijgen bij de receptie voor €14.00. Dat is dus alleen interessant als je meer dan 10 tickets op een dag gebruikt. Wij lijken het steeds te gaan redden met 6 tot 8 tickets. Oh ja, een losse ticket is €3.45!!!

Ongeveer halverwege de avenue begon het, gewoon op de stoep aan beide kanten. Leuke spulletjes gezien. Onze buit was een antieke pop zonder kleding (€35), een houten rozenkrans (€5), een koffertje met dienblad en 6 likeurglazen (€20) en 2 tijdschriften om ons bed mee te beplakken (à €2). We werden ook nog door een buitenlandse dame om de weg gevraagd... we konden haar nog helpen ook!

Toen naar Boulevard Pasteur gelopen. Daar zouden ze ook een vide-grenier hebben. Het was een behoorlijk eind lopen, maar we wilden het gewoon proberen. We liepen via de Rue Lecourbe en dat leverde een brocante markt op! Ook hier mooie spullen gezien. Op boulevard Pasteur konden we geen vide-grenier vinden. We waren inmiddels moe en zijn naar de metro van Gare Monparnasse gelopen. Onderweg nog lekkere broodjes gegeten bij SubWay. Via overstap Assemblée Nationale / Invalides met de trein (nog steeds VICK) terug naar Porchefontaine. Het was een leuke dag.

De 3de vide-grenier was in Avenu St. Ouen, maar daar hadden we dus geen zin meer in. Morgen zouden we toch die richting opgaan.

Later nog even in de bar van de camping gaan zitten voor internet, hetgeen even duurde, maar wel lekker snel was. En dat onder genot van een glaasje witte wijn.

Hieronder een kaartje wat we "getracked" hebben.

Maandag 6 oktober

Vandaag hadden we een pomme-en-nog-wat. Dat waren erg grote, maar heerlijke broodjes met soort appelmoes. Zalig!

Met de trein naar St. Michel Notre Dame en dan met de metro vanaf St. Michel naar Porte de Clignancourt. Daar is la Marché aux puces de Saint-Ouen Dat is een enorme vlooienmarkt bestaande uit heel veel soort van garageboxen. Toen we de metro uitkwamen liepen we gelijk een markt op met allemaal kleding endergelijke. En met de bijbehorende niet leuke en wel vervelende Noord-Afrikanen. Continue lastig vallen met horloges, Chanel en voetbalshirts.

De marches zelf waren ook niet echt duidelijk te vinden, maar we hebben er 1 bezocht "Vernaison". Veel brocante, antiek en speelgoed. Jolanda heeft een tweetal embrasse gekregen (à €4) en John heeft niet de niet-werkende eend met trommel gekocht (€100) en ook niet de metalen raceauto (€545). Heel goed van hem!!!

De prijzen waren in het algemeen twee maal te hoog.

Toen weer terug langs de vervelende Noord-Afrikanen naar Montmartre gelopen. Te voet, want de metro sloot niet lekker aan, En de wandeling viel mee. Het was tenslotte zo dat als de weg omhoog ging, we de juiste kant opliepen.

Eerst gingen we naar de Cimetière de Montmartre. Een bijzondere begraafplaats onder een brug. Maar wel ontzettend groot. Jolanda bleef achter op een bankje, terwijl John eventjes de begraafplaats afging. Dus niet. Hij is echt groot en er leek geen eind aan te komen. Veel foto's gemaakt en nog veel meer niet gezien. Het viel wel op dat er weinig beelden enzo waren, zoals je ziet op de Cimetière monumental de Staglieno in Genoa. Omdat je alles wel kunt fotograferen, toch maar afgezien om komende woensdag naar Cimetière du Père-Lachaise te gaan. Die was ook al vrij ver van het centrum af.

Toen naar het poppenhuizen winkeltje van Christine Lea Frisoni, Dentelles et Ribambelles. Daar hebben we behang, vloerkleed en een tijdschrift "Miniaturas" gekocht. Ook nog een ingang voor de metro voor de treinbaan van John. Later spijt gehad dat we nog die leuke huisjes niet meegenomen hadden, maar we komen nog terug!

Vlakbij het poppenhuizen winkeltje is er La Boutique des Anges, een winkeltje met allemaal engeltjes. Zij maakt alles zelf. Erg mooi.

Toen weer naar de Basilique du Sacré-Coeur. Ondanks dat we er eigenlijk geen kracht meer voor hadden, toch meer dan 198 treden naar boven gelopen. Bij 198 treden had de Irish Pub een bord neergezet met daarop de tekst dat ze vonden dat je wel verdiend had om iets te komen drinken.

Toen doorgelopen naar de Place du Tetre dat vlakbij de basilique ligt. Vele mooie schilderijen gezien, maar erg duur (€350). Voor ons dan. De kleinere schilderijen waren €30 - €80, een mooie panorama was €180. De portret tekenaars waren erg goed. De portret knippers waren dodelijk vermoeiend. Wat ze maakten was wel aardig, maar de manier waarop ze zich opdrongen...

En toen was het tijd om een glaasje witte wijn te gaan drinken op een terras op Place du Tetre. Onder een terrashaard op slechte stoeltjes genieten van het wijntje en lekker rondkijken over het plein. Naast ons zat een Amerikaans stel die heel wat van de wereld gezien hadden. De vader van de vrouw had nog gevochten in de tweede wereldoorlog en was gelandt op Omaha Beach. Zij waren naar Moulin Rouge geweest, maar helaas was het niet zoals vroeger. Het programma en de stijlen waren aangepast aan deze tijd.

We hebben ook nog Quasimodo met zijn moeder en zus voorbij zien lopen. We waren zo in shock dat we niet eens een foto hebben genomen. Een typsich gevalletje van 7de generatie inteelt met een aantal middeleeuwse enge ziektes er overheen.

En toen even €17 afgerekend. Ach ja, het uitzicht was heel wat...

Via de Sacré Coeur naar Abbesses gelopen en via Assemblée Nationale / Invalides met de trein terug naar de camping. Metrostation Abbesses is trouwens dat station met die gigantische lange draaiende trappen. De lift wil je echt wel nemen!

Daar hebben we nog een heerlijke americain steak hachee gemaakt. En ondertussen was het gaan regenen. Jammer... We zien morgen wel wat voor weer het is en wat we gaan doen.

Dinsdag 7 oktober

We hadden vandaag geen haast en na allerlei dingen aangevult en opgeruimt te hebben gingen we om 11:00 op weg naar Parijs. Het eerste op de planning was de Eiffeltoren. En we waren de enigste! Op zo'n 10,000 andere na. John had gelezen dat je naar de eerste verdieping met de trap moest lopen en dat je daarna pas met de lift naar de tweede of helemaal naar de top kon. Maar die trappen zagen we niet zo zitten, net als het wachten in de rij. Aan de andere kant van de weg lagen de rondvaartboten. Jolanda had een leutige uitgezocht waar je bovenop, buiten kon zitten. We moesten ditmaal zeker eens aan de linkerkant gaan zitten om Île de la Cité te zien. Het weer was eigenlijk heel erg goed. Een klein buitje, maar geen reden om naar binnen te gaan. De laatste vijf minuten was het wel behoorlijk gaan waaien en koelde het flink af. Het was zeer zeker de moeite waard!

Na een uurtje kwamen we terug, hebben onze zelfgemaakte stokbroodjes opgepeuzeld en zaten ondertussen te bedenken wat we hierna gingen doen. Op het programma stond ook nog Jardin du Luxembourg. Maar dat was niet zo gemakkelijk met de metro en daarom maar besloten om terug te gaan en er een lekker rustig middagje van te maken.

Woensdag 8 oktober

Afgelopen nacht regende het behoorlijk en dat deed het 's ochtends ook nog. Maar toch de trein gepakt van 10:58 naar Invallides. Die mooie brug Pont Alexanre III overgestoken, tussen het grande en petit palais doogelopen naar de Avenue des Champs-élysées gelopen. Daar was een Petit Bateau winkeltje (op nr 116) waar we even wilden kijken.

Maar eerst piepten we even binnen bij de Monoprix en daar hadden we al direct prijs. Een winterjas voor Jolanda.

Toen verder naar Petit Bateau, maar eerst nog even binnen bij de FNAC. Daar een mooie agenda gekocht voor Jolanda. Helaas in het Engels, maar het was de mooiste en ze had er een nodig.

En toen kwamen we echt aan bij Petit Bateau. En we zagen meteen een mooi geel regenjasje voor Ronja.

Een lekker broodje gegeten (om de kosten een beetje in toom te houden hadden we die zelf meegenomen) en met lijn 2 van Charles de Gaulle Etoile naar Pigalle gereden, want we moesten ook nog naar Montmartre. Eerst naar de Sacré Coeur om die nog een keer te bezoeken. We zijn ditmaal wel met de lift naar boven gegaan. Om eerlijk te zijn is de buitenkant mooier dan de binnenkant...

Toen op jacht naar zo'n Arago steen op Rue S. Dereure (A004). Maar dat bleek behoorlijk ver van Place du Tetre te zijn en bergafwaarts! Dus hebben we de expeditie halverwege afgebroken en zijn weer teruggegaan. Er liepen vandaag dezelfde drie militairen rond om alles te bewaken.

Vervolgens naar Dentelles et Ribambelles gelopen voor een paar huisjes van J Carltons voor de nog te bouwen treinbaan van John. Hij bleek heel veel verschillende te hebben, maar wel allemaal huisjes gebaseerd op Parijs. En allemaal hand gemaakt. Dus nu had John, buiten de ingang van de metro, ook nog een "Maison avec passage", "Postes", "Hotel Louis XIV", "Antiques" en de "Bistro de Paris". Een hele mooie start voor de treinbaan en tevens zijn verjaardagscadeau tot en met 2017 :)

Ook nog even bij La Boutique des Anges binnen gelopen en voor Jolanda een camée met engel gekocht.

En toen weer via de inmiddels vaste route Abbesses, Assemblée Nationale / Invalides met de trein terug naar Porchefontaine gegaan.

Bij de bar hebben we nog een overheerlijk groot biertje gedronken, gedouched en toen gaan eten. En ditmaal echt voor de laatste keer een Knorr wereldgerecht. Heerlijk, maar in een caravan is het niet te doen. Je hebt gewoon teveel potjes en pannetjes nodig.

Donderdag 9 oktober

Vandaag zouden we alleen Île de la Cité bezoeken. Daar waren we al eerder met de rondvaartboot omheen gevaren, maar nu gingen we het voor het eerst echt bezoeken. Met de trein naar St. Michel Notre Dame gereden, Pont St. Michel over en we waren er! Eerst naar de Notre-Dame. Die is echt ontzettend mooi en eigenlijk de mooiste die we tot nu toe gezien hebben. En toevallig begon er ook nog een dienst.

Vervolgens via Rue d'Arcole het eiland overgestoken naar de andere kant. Onderweg zagen we in een winkeltje "Notre Dame Cadeaux" nog een paar van die leuke huisjes voor de treinbaan van John. Dus toch nog "Maison confiserie chez Louis" gekocht en een ronde reclamezuil. Ook nog een sticker van Frankrijk voor op de Twingo en een grappig koelkast magneetje met flessen wijn.

En toen zijn we het eiland rond gelopen. Naast de Rue de la Cité zijn een soort Halles met planten, decoratie en allerlei grappige dingen. Pont Neuf zijn eigenlijk 2 bruggen en daartussen in ligt het puntje van Île de la Cité, Place du Pont Neuf. Het puntje zelf is Square du Vert Galant en daar hebben wij nog even heerlijk over de Seine zitten kijken. Overgestoken naar het vaste land en over Quai des Grands Augustins gelopen. Daar zitten allemaal kleine boekhandelaren aan de waterkant. Sommige verkochten ook schilderijen en posters voor een fractie van de prijs van dat op Place du Tetre.

Omdat we moeie voetjes kregen, zijn we terug gegaan naar de camping. Het was kort, maar Île de la Cité is echt de moeite waard!

Vrijdag 10 oktober

Eindelijk naar Versaille! Met de trein naar Versaille Rive Gauge gereden. In een behoorlijk volle trein, we waren duidelijk niet de enigste... We hadden geen tickets en daardoor konden we bij de ingang voorbij die gigantische rij piepen. Niet netjes, maar die tij begon bij het eerste hek en ging het hele plein over. Een serieuze rij zullen we maar zeggen.

Binnen was het prachtig en gaf een goede indruk van het pracht en praal in die tijd. Er was echt opvallen veel goud! Vooral de kapel, spiegelzaal en de zaal van de veldslagen maakten indruk. En natuurlijk de plafondschilderingen. Echt groot was het eigenlijk niet, want we stonden binnen een uurtje weer buiten. De tuinen hadden we al eens eerder gedaan, dus die hebben we ook maar overgeslagen.

Via Place Hoche, een lief en schattig parkje, langs l'eglise Notre-Dame naar Place du Marché Notre Dame gelopen. Daar zijn ook weer van die hallen. En uiteraard met mooie en lekkere dingen (veel vis!).

We zagen ook nog bij een charcuterie een coulibiac. Die hadden we eerder gezien bij de Wereld draait door en Heel Holland bakt. Het is een rollade van meestal vis in deeg gerold en ziet er feestelijk uit. Maar is ook erg bewerkelijk, dus vandaar dat hij €60 per kilo kostte.

Toen weer via passages naar het station gelopen.

Een idee voor de volgende keer is om een fiets te huren en dan naar Versaille centrum te rijden. Zover is het helemaal niet en het geeft de mogelijkheid om meer te ontdekken.

Zaterdag 11 oktober

De wekker op 8 uur gezet, want er moest geshopped worden! Het had afgelopen nacht weer geregend, maar toen we naar het station liepen, was het al weer droog.

Eerst een vide-grenier op Place René Cassin. Met de trein naar St. Michel Notre Dame en ondergronds naar metrostation St. Michel gelopen en daar met lijn 4 naar Les Halles gereden. Les Halles is een bizar station. Het is een combinatie van meerdere metrostations, treinstations, cinema's en winkels. Het was een behoorlijk doolhof en ze waren ook nog aan het verbouwen. Voor vandaag hadden we een dagticket genomen die geldig was voor trein, metro en bus. Dat was voordeliger, omdat we meer dan 10 tickets nodig zouden hebben.

Toen we eindelijk aan de juiste kant boven kwamen, bleek de vide-grenier op het plein te zijn voor eglise St. Eustache. Jolanda ging de vide-grenier doen, terwijl John even in de kerk ging kijken. Die bleek ontzettend mooi te zijn. Er was ook een dienst van het een of ander (een doop?) en er werd gezongen door een vrouw. En dat was wel ontzettend mooi en indrukwekkend en dus Jolanda via sms de kerk ingelokt. Samen hebben we nog zitten genieten van de dienst en de kerk.

Jolanda had als buit een electrisch lampje (€5), een poppenkopje met bijzonder kroontje (€?) en een kommetje voor €1.

Toen terug via het metro/trein/doolhof naar Châtelet, waar we met lijn 14 naar Pyramides gingen.

We wilden eerst naar Place Vendôme gaan, maar zagen de opera en liepen daar maar naar toe. Een ontzettend mooi gebouw, dat je kon bezoeken, maar de grote zaal was afgesloten, want er was een repetitie. Dat vonden we erg jammer. Dan bezoeken we dit volgende keer wel.

En toen naar Galeries Lafayette. Helemaal over de top, maar wel veel gemoedelijker dan Harrods. Het midden van de Galeris Lafayette is prachtig met een enorme glazen koepel. Schijnbaar waren er 3 dolle dagen met serieuze kortingen. Op het dakterras kon je uitkijken over Parijs. Helaas waren ook hier Chinezen of Japanners die werkelijk continu selfies aan het maken zijn, sommige wel 40 achter elkaar. Ze houden echt van zichzelf.

Het volgende doel was iets dat we gezien hadden in een boek over Parijs en dat was Passage Vendeau (aka Jouffroy). Die ingang moest zitten in Rue de la Grange-Batelière. Die passages zijn erg goed verstopt en we hadden hem dan ook bijna gemist.

De eerste passage had een enorme boekhandel (Librairie du Passage) en daar hebben we voor een spotprijs een pop-up boek gekocht van Gaudi en een soort posterboek met bloemen. En iets verderop zat een poppenhuizen winkel, La Boite a Joujoux. En die had ontzettend veel, maar buiten poppenhuizen spulletjes ook nog die leuke huisjes van J. Carlton en nog veel meer (o.a. miniatuurtjes van de Daltons en Lucky Luck). John heeft hier eindelijk zijn schilders set gekocht, een ezel met schilderijen van Monet, een schilderskist en een schilderspallet.

Weer iets verder zagen we een winkeltje met wel heel erg echt lijkende electrische kaarsen. Die waren wel €35 per stuk en met afstandbediening €60. Net iets over ons budget, maar wel fantastisch. De passage eindigde op boulevard Montmartre. Aan de overkant ging hij over in Passage des Panoramas. Daar zaten weer veel restaurantjes, waar je lekker kon eten tussen de €15 en €20. Dat gaan we volgende keer zeker doen.

Maar ja, we moesten weer eens terug en zijn met lijn 8 vanaf Grand Boulevards naar Invalides gereden en dan met de trein terug.

Nog lekker nagenieten van het lekkere weer en een beetje op gaan ruimen.

Zondag 12 oktober

Het was een heerlijke vakantie en dan is deze dag nooit leuk en er valt altijd weinig te schrijven.

Gewoon uitgeslapen, opgeruimd en om 10 uur reden we weg. Het reed goed en we waren om 15 uur al weer thuis.

Over een aantal jaar gaan we weer terug!