Griekenland 2016

van 01/09/2016 t/m 08/09/2016

Onze route...

Donderdag 1 september

Om 05:00 met de auto naar Charleroi gereden, waar we precies volgens planning om 06:30 aankwamen. Geparkeerd op P3 en met de bus naar het vliegveld. En dit ging allemaal verbazingwekkend goed!

Om 09:00 stegen we met een beetje vertraging op en om 13:30 griekse tijd (+1) kwamen we in Athene aan.

Na het ophalen van de bagage werden we al opgewacht door Laura en Renaldo en werden we met de auto van zijn ouders rondgereden. Uiteraard eerst langs Ina. Die woont in een heel leuk appartement in een chique buurt van Athene. Eerst een lekker wijntje naar vervolgens naar Korinthos waar hun ouders wonen. Na zo'n 3 kwartier Grieks rijden (borden hebben hier geen enkele functie) kwamen we daar om 17:15 aan, waar we verwelkomt werden door Marina en Telemakos.

Eerst wat gedronken (o.a. Raki) om vervolgens helemaal volgestopt te worden met allerlei heerlijk eten. We hebben een paar dingen op onze gebruikelijke manier uitgepluist en onthouden.

1. Kippensoep met aardappel, wortel, courgette, kip en rijst
2. Opgerolde crepes met daarin een plakje feta, kaas en ham en dan nog eens gegratineerd met nog meer kaas
3. Salade met dressing van olie en limoen (eenvoudig maar heerlijk)
4. Tzaziki op basis van yoghurt, geraspte komkommer, geraspte peen, olie en niet te veel look

Toen om 1900 wat gaan drinken in de "Wave". Een geweldig strandpaviljoen waar we freddo espresso (ijskoffie) gedronken hebben en een heerlijke fruitshake. Heerlijk hier!

Ondertussen veel foto's gemaakt van de zonsondergang. Kostas was van een behoorlijk stuk verderop "eventjes" aan komen zwemmen. Later kwamen Renaldo zijn ouders er ook bij. John kreeg van Telemakos nog uitleg over het kanaal in gebarentaal. De boten werden door sleepboten naar Turkije gevaren. Zelf mochten ze niet varen, want ze mochten geen golven maken. Zo smal was het.

Om 00:30 lagen we afgepeigerd op bed.

Vrijdag 2 september

Om 07:00 al weer opgestaan, ontbeten (met Raki!) en naar Zakinthos (via de ferry in Killini) gereden. Het eerste stuk binnendoor want ze waren, naar verluidt, aan de weg bezig. En daarna de snelweg op... Waar ze ook aan de weg bezig waren... En nog lang ook (90km?). En door de vertraging veel moeten haasten, maar we kwamen om 12:04 aan bij de boot in Killini. En gelukkig ging die niet om 12:10 maar om 12:30. Pfff, tijd zat dus.

Heerlijk gevaren naar Zakinthos en toen naar het appartement in Argassi. Argassi stond werkelijk nergens aangegeven en het bleek dat we er doorheen gereden waren, maar daar kwamen we 18 km later pas achter. We werden bij het complex van Villa Georgia opgewacht (wij hadden de studio nr 9).

Uitgepakt en een eenvoudige maar heerlijke lunch van Marina genuttigd (uiteraard veel te veel). Vervolgens nog wat gaan wandelen naar het strand (wat toch zeker 2 meter diep was), nog wat gedronken bij Waves (same name, different location) en toen op weg naar een restaurant dat Stars heette. Maar ook onvindbaar was. Dus maar bij zorba's gaan eten. Heerlijk!

Nog wat boodschapen gedaan en toen terug naar het complex. Dat is trouwens erg mooi en zeer schoon!

Zaterdag 3 september

Toch weer vroeg wakker. Tsjesus wat hebben ze hier veel blaffende honden. Die gaan echt de gehele nacht door...

Om 10:00 naar het Navagio wrak gereden. In eerste instantie hebben we het zien liggen van hoog boven in de baai beneden. Heel mooi, super blauw water en veel boten met nog meer toeristen.

Toen doorgereden naar Porto Vromi. Dat had een piepklein grindstrand en het was niet druk. Van daaruit toch nog een boot genomen naar het wrak. Renaldo had de Griekse prijzen gekregen en dat was de helft van de touristische prijs. Na zo'n 20 minuten varen, werden we op strand afgezet voor een uur. Overweldigend! Heet, maar wel enorm leuk.

Na 45 minuten kwam hij ons al weer ophalen. Eerst nog wat grotten bekeken en we kregen de mogelijkheid om te zwemmen bij een klein strandje. Jolanda had hier iets yolo-bucket-list-achtig en heeft ook in het prachtig blauwe water rondgezwommen.

Terug naar onze appartementen, opgefrist en nog zo'n snelle eenvoudige late lunch van Marina gekregen (om 17:00). Om 18:30 nog even erop uit gegaan om wat te drinken en heerlijk gegeten bij Elena Grill House (zo goed als onder ons appartement). Die hadden varken aan spit!

Zondag 4 september

Om 08:30 boodschappen en om 10:00 weggereden naar de schildpadden in Agios Sostis

Er was een boottocht die 3 uur duurde en om 12:00 vertrok. Wij waren te vroeg, dus eerst nog even rondgelopen. Vlakbij was een heel klein eilandje (Cameo island) dat je kon bereiken via een houten loopbrug. Hier zat een soort beach club dat er geweldig uitzag. Je moest wel entree betalen, maar daar kreeg je weer een consumptie voor. Dit deel van het eiland is veel touristischer en we hoorden zelfs meer Nederlands en Engels.

Om 12:00 gingen we dan op schildpaddenjacht. Er was al een boot, dus konden wij hem ook vrij snel zien. Een gigantisch mannetje! De concurentie tussen de schippers is groot. Werd er een schildpad gezien, doken daar wel een aantal bootjes bovenop.

Nog langs en zelfs in een paar grotten geweest waar ook weer gezwommen kon worden. En vervolgens werden we weer voor 45 minuten afgezet op het strandje van het eiland Marathonisi. Net genoeg schaduw voor John en verder heel erg druk. Dat kwam ook omdat het strand voor zo'n 80&% afgezet was omdat daar de eieren lagen.

In Argassi alleen met Renaldo zijn ouders wat gaan drinken. Laura en Renaldo wilden nog even naar Banana Beach. Uiteraard na opfrissen en een lunch van Marina. Die maakt er een sport van om met restjes en nog wat erbij iets lekkers te maken.

Jolanda en John gingen daarna de diverse cadeaux kopen voor iedereen. In een cocktail bar nog een "Bahama mama" en een "Pina colada" genomen. Vervolgens nog even rondgehangen voordat we konden gaan eten.

Laura en Renaldo wilden nog een kat redden en dus werd het wat later. Het was gisteren zo goed bevallen dat we weer gingen eten bij Elena Grill House. En het werd laat, na 23:00 terwijl we de volgende dag weer vroeg op moesten, want we wilden de boot van 10:00 halen.

Maandag 5 september

Toch nog vroeg (07:30) opgestaan en nog even nagenieten van Zakinthos.

De boot genomen van 10:30 en we waren weer in Kyllini om 12:00. Broodje gehaald, getankt in Patras, wat geen mooie stad schijnt te zijn. En zo kwamen we om 15:15 weer aan in Korinthe. Telemakos had bij de beste kippenboer een kip gehaald en die was inderdaad heerlijk. En we hebben nog wat tips over olijfbomen en basilicum gekregen. Nog even naar "Waves" onder begeleiding van the Swedish house maffia met het nummer Miami 2 Ibiza (2010).

Om 19:30 weer terug om even op te knappen. We waren uitgenodigd door Costa en zijn ouders. Dat werd in een visrestaurant Ouzeri "O Giannhs" in Loutraki. We kregen daar heerlijke vis, maar veel was gefrituurd. Iets te veel van het goede, vonden wij. We werden voor morgen gelijk uitgenodigd om bij de ouders van Kostas te komen eten. En als klap op de vuurpijl werden we uitgenodigd bij bruiloft van Kostas en Ioanna in Zakinthos! Helaas moet Kostas haar nog vragen, dus wanneer weten we niet precies.

Het was uiteraard weer laat, dus pas om 00:30 gaan slapen.

Dinsdag 6 september

Voor het eerst uitgeslapen. Marina maakt vandaag Stifado met de snelkookpan. Wij wilden Marina nog een plant cadeau doen, dus naar een tuincentrum voor plant. Jaloersmakend! Grote en mooie planten voor een hele mooie prijs. We gaan ze importeren :) Nog langs een muziekwinkel om te kijken wat ze daar allemaal hadden. John zag een mooie Bouzouki en die ging dan ook mee. Met een tas en snaren voor de bedwarmer gitaar.

Verder nog wandelen door het centrum van Korinthe. Het is niet echt een mooie stad, maar wel erg levendig en gezellig. Nog wat koffie gedronken, een hoed en schoenen voor Jolanda gekocht. Onze lunch was dus stifado en dat smaakte heel goed!

Later door Marina en Telemarkos nog meegelokt naar de Jumbo. Niet een supermarkt, maar een grote speelgoedwinkel waar we nog wat kochten voor de kleinkinderen. En het ging regenen! Dat was eventjes heerlijk en zo hebben we vanaf 17:00 gehangen op hun balkon. Om 20:30 naar de ouders van Kostas gegaan (te voet). Die hadden gigantisch uitgepakt en het was ontzettend veel, maar heerlijk. De Griekse keuken bevalt ons wel.

Om 00:00 liepen we terug. Het regent nog steeds, maar dat deert niets. Op het journaal hadden we gezien dat het noodweer was in Zakinthos. Hebben wij geluk gehad.

Woensdag 7 september

Vandaag weer uitgeslapen. Om 11:30 naar Athene in een Opel corsa met 5 man en een hoop spullen. De dochters moeten ook eten. Telemakos paste er dus niet bij en ging met de trein naar Athene. En om 13:30 waren we weer bij Ina.

Nog wat gedronken en toen met de trein naar Athene. Op een plein wat gedronken en gaan wandelen naar de Acropolis. Dat was echter veel te ver bij deze temperatuur. Maar Renaldo kreeg het voor elkaar dat we halverwege in zo'n touristisch treintje mee konden naar boven. Dat ging stukken beter en je zag nog iets van de stad. Het bezoek aan de Acropolis was 20 Euro pp en dat vonden we toch echt te duur. Zo graag wilden we het nu ook weer niet zien. Als alternatief hebben we zo'n strook met ansichtkaarten gekocht bij een oud vrouwtje voor 1 Euro. Dan deze foto's maar :) Later met het treinje terug naar dat plein waarvan we vertrokken.

Lekker gegeten bij The Greco's Project en daarna verplicht een T-shirt gehaald bij het Hard Rock Cafe.

Om 20:00 waren we weer terug in het appartement van Ina en Eleni, die er nu ook bij was. Een biertje gedronken en gaan slapen.

Donderdag 8 september

Op een zwaar tijdstip (03:30) opgestaan. En een uur later waren we al op het vliegveld.

Alles ging soepel, zelfs toen we moesten bijbetalen omdat onze koffer 8 kg te zwaar was. Wel deden ze een beetje vervelend over de bouzouki. Wij vonden het vervelend omdat we het niet eerlijk vonden. Een loodzware en te grote rugzak was goed, maar een muziek instrument niet. Maar bij de derde controle konden we zeggen dat we al zover gekomen waren, dat het wel goed moest zijn. En het vliegtuig ging vertrekken...

Om 06:20 opgestegen en we kwamen al weer aan om 08:30 (Belgische tijd). Door files rondom Brussel kwamen we pas om 11:00 thuis. Dat doen we nooit meer! (zeggen we nu)...